top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAnva Ratzon

דברים שלא מדברים עליהם בהנחיה קהילתית- העברה והעברה נגדית

לאחרונה סיימתי הליך קהילתי שחוויתי בו תחושות של רכבת הרים. זאת הייתה הנחיה של קבוצה גדולה לארבעה מפגשים (50-100 איש כל מפגש). קהילה שבנינו לה מנגנון קהילתי ובין מפגשים עבדתי עם צוות מוביל, שהביא את קולות הקהילה על מנת לתכנן ולעצב את המפגש הבא.


התחושות שעלו בי בין המפגשים, הן לא סתם, הן תחושות של העברה.

כמנחה של מפגשים קבוצתיים גדולים, הבנת העברה והעברה נגדית יכולות להיות חיונית ליצירת אווירה פרודוקטיבית וחיובית והן גם נקודות התייחסות שלנו כמנחים ומנחות שיכולות לתת לנו הרבה מידע, בעיקר מידע שלא נאמר. הן ממש החלקים החסרים פעמים רבות של פאזל גדול יותר.


העברה מתייחסת לדרכים שבהן חברי הקבוצה עשויים להקרין באופן לא מודע את חוויות העבר ורגשותיהם על אחרים בקבוצה, כולל המנחה או מי שהוא מייצג. זה יכול להתבטא בדרכים שונות, כגון הנחות לגבי המניעים של אחרים או ציפיות מהתנהגויות מסוימות, הבעת חוסר אמון, התנגדויות וכו'. על ידי זיהוי והתייחסות להעברות אלו, מנחה יכול לעזור ליצור דינמיקה קבוצתית כנה ופתוחה יותר, במידה וישנה החלטה להתייחס ולשקף את החוויה.


כמה פעמים, יצא לכם להנחות מפגש בו המשתתפים או המשתתפות היו סקפטים? לא הביעו עניין או הביעו התנגדות? כשלמעשה זו הפעם הראשונה שנפגשתם. הסיבה היא, שכמנחים אנחנו מייצגים בדרך כלל את הסיסטם או את מי שהזמין אותנו. זה לא אישי כלפינו או ביקורת מקצועית. וכאן נכנס שיח עמוק עם האגו שלנו, ההבנה של זה והיכולת שלנו לשקף לקבוצה או למזמינים את מה שעולה.


מצד שני, העברה נגדית מתייחסת לדרכים שבהן מנחה עשוי להשליך באופן לא מודע את חוויות העבר ורגשות העבר שלו על חברי הקבוצה. זה יכול להיות מאתגר במיוחד במסגרות של קבוצות גדולות שבהן יש הרבה אנשים ודינמיקה עשויה להיות מורכבת במשחק. מודעות להעברה נגדית של עצמו יכולה לסייע במניעת הנחיה מוטה או בלתי הולמת, ולהבטיח שכל חברי הקבוצה יקבלו התחשבות ותשומת לב שווה.


לדוגמא, הנחייה של קבוצה שהדעות שלה שונות מהדעות של המנחה, או שאנחנו איננו מתחברים אליה. קבוצה שיש לנו כלפיה סטיגמה מסויימת או דעות קדומות, ואז כמנחים אנחנו מתייחסים אל הקבוצה בדרך בה אנו מצפים מראש שהתנהגו ללא התייחסות לחוויה הנוכחית. או לפעמים שאנחנו מרגישים שהקבוצה לא מאורגנת ולא מצליחה להשיג את המטרות, האם עצרנו לשאול האם לנו הדברים ברורים? האם לנו יש כיוון ותכנית עבודה?


כמובן, העברה והעברה נגדית הם נושאים מורכבים עם הרבה ניואנסים ויישומים פוטנציאליים. אבל בתור מנחים, חשוב לפחות להיות מודעים לקיומם ולהשפעתם הפוטנציאלית על הדינמיקה הקבוצתית. על ידי יצירת סביבה הפתוחה לתקשורת כנה ולמשוב, מנחים יכולים לעזור לקבוצות לעבוד דרך נושאים אלו ולהשיג את מטרותיהן בצורה יעילה יותר.


בקיצור, אני הייתי אובייקט, עליו הקבוצה השליכה את התהליך שעברה, היכולת להבין את זה ולשים את האגו המקצועי בצד, ולשקף למובילי הקהילה עם אילו תחושות הקהילה מתמודדת בתוך עצמה הייתה יקרה מפז על מנת בצע תהליך מוצלח שמדבר גם את הנסתר מהעין, ויכול לסייע לבנות מנגנון מותאם שעונה על צרכי הבטחון, אמון ושקיפות של הקהילה.


אז המנגנון נבנה, אבל התהליך של הקהילה רק החל.


בחודש מאי אתחיל להעביר קורס חדש לעובדים סוציאלים קהילתיים בנושא מעבדת פעילים עם טלי רז מהטריבונה . רוצים או רוצות לשמוע פרטים נוספים בנושא, מזמינה לפנות ולשוחח איתי.

בתמונה: אחד מתחביביי, הרכבת פאזלים




bottom of page