1. רשתות חברתיות-ארגוניות
רשתות חברתיות, בתוך ארגונים נקראות רשתות חברתיות-ארגוניות ( ESN - Enterprise Social Network). רשתות אלו מאפשרות שיטה חדשה לתקשורת בין עמיתים, תקשורת אשר מעודדת את העובדים להתחבר הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית.
כיום, במרבית הארגונים המסורתיים, תקשורת זו נעשית באמצעות דואר אלקטרוני. פלטפורמת ESN מעודדת עובדים או חברי צוות לשתף את המחשבות, הפעילויות והמומחיות שלהם. השיתוף הנ״ל מאפשר לידע של העובדים להיות זמין ונגיש לקהילה.
כדי להגדיל את היתרונות הפוטנציאליים, ארגונים עשויים להפעיל תהליך הטמעה, בכדי להגביר את הקבלה והשימוש של ה-ESN. מחקרים מראים כי תהליך היישום וההטמעה, משפיעים לטובה על אינטראקציות בין יחידות ואינטרקציות תוך ארגוניות.
יתרונות של רשתות חברתיות-ארגוניות:
תקשורת, מידע ונתונים בין עובדים: המידע הנגיש מפחית את הצורך להפריע לעמיתים עם פניות שגרתיות. אם לא נמצאו תשובות, ניתן לפרסם שאלות במהירות בדרכים לא רשמיות מבלי לגרום להפרעות. לדוגמה, עובדים חדשים מדווחים כי הם נהנים מאוד מפלטפורמות ESN ומכיוון שהשימוש בה מסייע להם לרכוש מידע תאגידי בקצב מהיר. מלבד יתרונות העברת ידע ושיתוף פעולה, השימוש ב-ESN מביא למאגרים גדולים של נתונים ארגוניים. מאגרים אלה כוללים נתונים מובנים כמו מי משתמש, הודעות, לייקים ועוקבים; וכן, נתונים לא מובנים כגון טקסט גופי מסר, שניתן לנתח על-ידי משאבי אנוש או מנהלים. המיקוד העיקרי ב-ESNs הוא על יכולת העברת הודעות ושיתוף ידע.
התייעלות וחדשנות ארגונית: ESN הינו מקור לנתונים חשובים היכולים לשמש את הארגון להערכת הזדמנויות לשיפור ארגוני. ESN מאפשר גם חיפוש עזרה ומתן מומחיות בתחומים שבהם עובדים זקוקים לכך, על מנת להמשיך בעבודתם.
רשתות חברתיות: כמו מדיה חברתית, המשמשת אנשים ליצירת רשתות אישיות. ה-ESN מחבר בין חברי הארגון באמצעות פרופילים, עדכונים והתראות, העובדים יכולים להירשם להודעות של משתמשים אחרים, להצטרף לקבוצות, או להירשם למילות מפתח. זה מאפשר להם להגדיר זרמי פעילות הודעות מותאמים אישית. לכן, ESNs ממנפים את הקמת קשרים חברתיים, תקשורת אינטראקטיבית ושיתוף מידע אד-הוק.
שיתוף ידע חיצוני: ניתן ב-ESN, לפתוח קבוצות עבודה יעילות עוסקות בשיתוף ידע חיצוני - חילופי מידע, ידע ומשוב עם לקוחות, מומחים ארגוניים ואחרים מחוץ לקבוצה. שיתוף ידע חיצוני עולה כאשר קבוצות העבודה מגוונות יותר מבחינה מבנית. מחקרים מראים שלחברי קבוצות עבודה מגוונות מבחינה מבנית אשר עוסקים בשיתוף ידע חיצוני, ביצועים משופרים בגלל החלפת הידע.
מחוברות ומחוייבות עובדים: השימוש הקשור לעבודה ב-ESN מלווה ומקל על תרומות עובדי הארגון, על האינטראקציות חברתיות ועל שיתוף הפעולה.
פלטפורמות ESN: ישנן פלטפורמות ESN שונות זמינות, כגון: Yammer (מייקרוסופט) Tibbr/Jive/Workplace (פייסבוק) וקשרים (IBM). פלטפורמות אלו מאפשרות זרימת עבודה בפן החברתי, על-ידי הודעות, בלוגים, דיונים פורומים, קבוצות, מנועי המלצות, תיוג וקהילות מאובטחות.
2. קהילות פנים-ארגוניות:
קהילות פנים ארגוניות תורמות לחיבורם של העובדים לארגון. הן נותנות לעובדים מקום לדבר, שוברות מחסומי זמן בתגובה של זרימת המידע ופתרון בעיות, מעשירות את הידע ויוצרות נטאוורקינג פנימי.
הקהילות יוצרות סינרגיה בין צרכי הארגון לצרכי חברי הקהילה. הקהילות נבנות על בסיס מכנה משותף, הן נותנות ערך לחברי הקהילה, מרחב דיאלוגי, שייכות וערבות הדדית. מומלץ לתת מרחב דיגיטלי ובנוסף מרחב פיזי לחברי הקהילה, להיפגש בו אחת לתקופה.
כיצד קהילות פנים-ארגוניות יכולות לסייע ליצירת סולידריות חברתית בארגונים?
הן נותנות מקום לעובד לשתף ולהעשיר את הדברים שהוא אוהב, אשר מעבר למטרות העבודה (תחביבים, תמיכה במצבים מורכבים ועוד)
מרחיבות קשרים חברתיים, שהעבודה ההיברידית או הגלובלית חסרה בהם.
מסייעות לחווית העובד בארגון
מייצרות שקיפות
מאפשרות התפתחות מקצועית רוחבית
נותנות כלים לעובדים ולמנהלים להתמודד עם מצבים אישיים ובינאישיים
מעודדות מחוות של תמיכה והערכה
מחזקות את הקשר בין ההנהלה לעובדים כיוון שהמכנה המשותף רחב יותר
כיצד קהילות פנים-ארגוניות משפיעות על יעדים ארגוניים?
חדשנות
מיתוג מעסיק
חווית עובד
גיוס
שייכות ארגונית וחיבור (המשפיעים באופן ישיר גם על הצלחות אל מול משברים כלכליים על-פי מחקרים)
הטמעות של טכנולוגיות ותהליכי עבודה
שימור ופיתוח ידע
איך מתחילים?
רתימת בעלי העניין וההנהלה הבכירה (מיפוי משפיעים ומיפוי משתתפים)
משאבים ושותפויות פנים ארגוניות (רתימה על-פי מידת ההשפעה)
בניית מחוייבות ארגונית מבעלי העניין על-ידי השתתפותיות
תהליכי הטמעה מוצלחים:
מעורבות מנהלים בתהליך ההטמעה
מנהל קהילה לקהילות
בניית אסטרטגיה לקהילה וחברי קהילה
בניית אסטרטגיית תוכן לשלושה חודשים קדימה וסדנה למנהלי קהילות
מנטורינג למנהלי הקהילות עם בכירים
הכשרת עובדים
מיתוג הקהילה
פירסום כמנהל קהילה
עידד העלאת תוכן
יצירת גאוות יחידה, פעילויות חוצות ארגון, תוכניות הוקרה
מה חשוב לעשות לפני שמצרפים א.נשים לקהילה:
תקנון
תהליך הצטרפות לקהילה – שיחת היכרות\שאלון. כדאי שיהיה תהליך מסודר על מנת להכיר את המניעים, להבין מה חבר.ה הקהילה מחפש.ת בקהילה
הגבלה על התכנים שעולים לקהילה
סוג המרחב: פתוח, סגור, סודי
הגדרה של קהל היעד ושמירה עליו
סוגי קהילות פנים ארגוניות:
פנאי
קהילות מקצועיות לומדות - מבוססות ידע או מקצוע
קהילות משימה (קהילת שגרירים, social salling, מנהלים, חדשנות וכו')
קהילות המובילות גיוון והכלה
אז רשתות או קהילות? - תגידו אתם.ן
(אני אומרת שזה תלוי במטרה)
את מי ראיינו לפודקאסט בנושאים האלה?
פרק 23- קהילות פנים ארגונית עם הדר בסמוט
פרק 47- קהילות מקצועיות לומדות עם ד"ר טלי ברגלס שפירא
פרק 57- מה זה Digital Collaboration, ואיך זה קשור לקהילות מקצועיות בארגונים? עם אריק ריזק
פרק 60- איך קהילה יכולה לקדם למידה בארגונים עם רינתיה ברוכים לוין
פרק 63- איך בונים תרבות של חדשנות בעזרת קהילה? עם רוני מגנוס
פרק 74- איך יוצרים קהילות משמעות בארגונים? עם שני ברקוביץ
מאיפה אני יודעת את כל מה שכתוב כאן?
1. מאמרים של אתר Harvard Business Review - שימור עובדים על-ידי תחושת קהילתיות ומשמעות, הסיפור של מייקרוסופט
2. מאמר של limi הבית ללמידה ארגונית ו-Community Forword - על הקשר בין ניהול קהילה ללמידה ארגונית
3. מאמר מ-Human performance -
4. מאמר מ-International Journal of Information Management -
Impact of ESN implementation on communication and knowledge-sharing in a multi-national organization
5. מאמר בשם - Work Groups, Structural Diversity, and Knowledge
6. הבלוג המצויין של הדר ביסמוט ו-glue
7. מאמר בשם -
8. הבלוג של ונילה
בתמונה: אני וחברי לרשת מקצועית לא ארגונית, ומקצוען קהילות בפני עצמו - אופיר אליהו :)