top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAnva Ratzon

חדשנות בארגונים בואו נדבר על זה


כשארגונים רוצים לייצר חדשנות, לרוב הם או פונים החוצה, או מקיימים תחרות בין הצוותים השונים, או בקבוצות מולטי-דיספלינריות. אבל האם אפשר גם אחרת?

קראתי לאחרונה מאמר על קהילת החדשנות של Renault. אז מה מיוחד בה?

רנו פנו לאנשים מתוך הארגונים, שהיו מעוניינים לקחת חלק בקהילה הזו כקבוצת champions. לארגונים רבים יש פלטפורמות דיגיטליות לניהול קהילות בכלל, ולניהול קהילות חדשנות כפרט. השינוי שרנו הכניסו נותן אפשרות לעובדים ולעובדות שאינם מצוות מחקר ופיתוח, להציע רעיונות. מחלקת מחקר ופיתוח בודקים את הרעיונות, במידה והדבר מתקבל, מתחילים לעבוד על הרעיון עם מי מתוך הקהילה שמוכן להצטרף לתהליך.


מה התהליך נותן?


א. מחוברות ומחוייבות עובדים ועובדות לתהליכים חדשים בחברה

ב. צוותים שכוללים גם מומחי תוכן ושטח בנושא שנבחר

ג. יכולת למדוד את אפקטיביות התהליכים


מה המדדים סיפרו לנו ואיך זה מתקשר לקהילתיות?


1. "לייקים" אינם חשובים: ההתנדבות לעבוד על רעיונות של אחרים היא משמעותית יותר מפשוט להגיד "אהבתי" לרעיון. מה שעשוי להוות תגובה בסיסית ולא תמיכה ממשית ואקטיבית. כאשר המשתתפים מתחייבים לרעיון, הם walk the talk (הם מרגישים בעלי משמעות ושייכות).


2. אנשי המחקר והפיתוח, סיפרו כי קיבלו השראה גדולה יותר, מהאתגר שהציבו בפניהם רעיונות חדשים ושאפתניים מאוד מבחינה טכנית. נראה כי השתתפות של כלל העובדים גרמה להרחבה של מספר הרעיונות הרדיקליים והחדשניים. לעובדים שהתנדבו לקחת חלק בתהליכי החדשנות, הייתה מוטיבציה גדולה יותר לעבוד וליצור רעיונות חדשניים ומאתגרים, מאשר למנהלים, שהם פעמים רבות זהירים יותר. לעתים קרובות המנהלים מודאגים יותר מהיתכנות של הצעות (פעולה קולקטיבית).

3. ככל שאנשים התנדבו יותר, כמות המתנדבים גדלה: בפלטפורמת החדשנות, ככל שממציא הרעיון התחייב לרעיונות של אחרים, שיעור ההתחייבויות לרעיון שלו עצמו מעובדים אחרים, עלה ב-1.29. זו אינה הדדיות פשוטה של "אני אוהב את הרעיון שלך אם אתה אוהב את שלי". אלא, נראה היה שהעובדים שסייעו ובאו לאחר מכן עם הרעיונות שלהם עוררו יותר תגובות. כלומר, המחויבות של עובד א' לעבוד על הרעיון של עובד ב' נתנה השראה לעובד ג' להתנדב עבור עובד א' (אמון והדדיות ומחוייבות).


כמה נקודות לסיכום ומסקנות לתחילת הפוסט:


א. להשקיע בקהילה, לא בתחרות

כאמור, לפי הנתונים נראה שככל שעובדים התנדבו יותר ככה התנדבו איתם יותר.

העובדה מעוררת את המחשבה, שאולי תחרויות חדשנות בנויות בצורה שמתמקדת יותר מדי בפרסים, ולא מספיק בבניית קהילה של אנשים בעלי חשיבה לחדשנות.

האם יכול להיות שבאמצעות פנייה לאלטרואיזם ושיתוף פעולה נוכל לדרבן עוד יותר חדשנות?



ב. הוספת פונקציונליות לפלטפורמה המאפשרת למתנדבים להתחייב ליישום רעיונות הינה דרך שימושית לבנות תרבות יצירתית שיתופית בין העובדים.

מנהלים עשויים לחזק את הסנטימנט הזה על-ידי תקשור ברור שהם מעריכים שיתוף פעולה ורואים אותו חשוב לחדשנות. בנוסף, הם עשויים לשקול לתגמל שיתוף פעולה באופן ישיר על-ידי עיצוב תמריצים לא רק למי שמעלה רעיונות אלא גם לאותם עמיתים שעוזרים ליישם אותם.



בתמונה: זריחה (בסיני). הרגע הכי חדש ביום

留言


bottom of page